Zainteresowany ofertą?
Zadzwoń na naszą infolinię:
601 321 557
Zamów bezpłatną rozmowę

Nurkowanie we Włoszech wyspy Tremiti – słoneczna Italia

Termin wyprawy: 14-21.08.2018

Dla nurków jest to raj na ziemi dzięki niezwykle krystalicznej wodzie. To archipelag 5 wysp, tylko dwie są zamieszkałe : San Domino i San Nicola. W tym roku to będzie nasza trzecia wyprawa na Wyspy Tremiti.

Nurkowanie we Włoszech

Nurkowanie we Włoszech

Zaiste to cud natury. Struktura geologiczna Tremiti tworzy wapień i żółty marmur, przypuszcza się, że w przeszłości wyspy tworzyły jakiś most dzisiejszego buta włoskiego z Półwyspem Bałkańskim. 

Wiadomo, że wyspy Tremiti były kiedyś częścią ostrogi buta włoskiego. W wyniku ruchów tektonicznych zapadły się pod wodę, a następnie wypiętrzyły się aby stworzyć unikatowe miejsce na Morzu Adriatyckim.

 Jest to wiec miejsce niezwykle ciekawe historycznie, geologicznie, a sam powiedz kogo znasz kto tam nurkował? Prawdopodobnie będą to jedyne polskie wyprawy nurkowe w ten zakątek Adriatyku. Wyprawa ma charakter odkrywczo-eksploracyjny.

 

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że osoby nienurkujące też z powodzeniem mogą dołączyć na ten wyjazd. W zeszłym roku mieliśmy super wyjazd ojców z dzieciakami. Będziemy nie tylko nurkować, ale i dużo czasu spędzać na lądzie. Musisz dostać się do miasta na bucie włoskim o nazwie Termoli (samolotem lub autem, patrz niżej opis jak). Z Termoli płyniemy ok 5h na wyspy Tremiti. Tam pływamy wokół 4 wysepek, zwiedzamy, nurkujemy, słowem odkrywamy nowe. Miejsca nurkowe będziemy dobierać starannie wg. dostępnych map, wiedzy, przesłanek i wcześniejszej wyprawy. Jednak będą też miejsca nowe, które chcemy sprawdzić pod wodą.

Opis jak wyglądają nurkowania wokół wysp Tremiti znajdziesz poniżej.

Tremiti to 5 wysp.

San Domino – zamieszkała wyspa z dużą ilością sosnowych lasów. Wszystkie swoje wdzięki prezentują się od strony morza. Jedyna wyspa ze skrawkiem piaszczystej plaży.


 

San Nicola – także zamieszkała. Nazwa jej wywodzi się od św. Mikołaja, patrona m.in. marynarzy. To centrum administracyjno - historyczne wysp. To tu znajduje się potężne opactwo założone przez Benedyktynów. Wyspa ma skaliste wybrzeże i znajdują się tu autentyczne składy archeologiczne, które obejmują kompleks zamku – klasztoru i kościół św. Marii. Strefa archeologiczna zaczyna się tam gdzie kończy się opactwo, z ruinami grobu m.in. Julii, wnuczki cesarza rzymskiego Augusta.  

 

Capraia - nazwa pochodzi od porastających wyspę kaparów. Jest niezamieszkała i skalista, ze swoją naturalnie wytworzoną bramą. To właśnie miejsce idealne dla nurków. Od strony San Nicola zatopiona została na głębokości 14 metrów statua Ojca Pio.

Cel wyjazdu

Twoje zdjęcie z podwodnym monumentem Ojca Pio w tle.

Jako, że nikt z Polski tam nie organizuje wyjazdów nurkowych zwracamy szczególną uwagę na unikatowość tego wyjazdu.

Dojazd

Można dolecieć samolotem albo dojechać samochodem.

Samolot:

Wizz Air lata z Warszawy do Bari (cena biletu z bagażem na styczeń 2018 to 400 zł). Możemy pomóc w zakupie biletu. Następnie z Bari do Termoli (port z którego wypływa nasz jacht) jedziemy pociągiem (czas jazdy 1:20 minut).

Rozkład jazdy pociągów znaleźć można pod tym linkiem http://www.trenitalia.com/tcom-en

Samochód:

 

Do przejechania z Warszawy do Tremoli jest ok 2000 km. Zaletą tej opcji jest to, iż w drodze powrotnej można zajechać do Capo d’Aqua lake, co jest niewątpliwie wisienką na torcie tej wyprawy. W tym przypadku dobrze by było zabrać butle nurkową ze sobą z Polski.

Cena zawiera:

  • 7 dni pobytu na jachcie podczas rejsu wg podanego planu
  • pakiet do10 nurkowań
  • butlę i pas balastowy w pakiecie nurkowym (ładowanie tylko powietrzem)
  • obsługę polskojęzycznego opiekuna grupy
  • obsługę polskojęzycznego skippera
  • zgraną ekipę (6 osób + kapitan)
  • pamiątkę z wyprawy od Bestdivers

Cena nie zawiera:

  • ceny biletu lotniczego Warszawa-Bari-Warszawa (oczywiście możemy pomóc w zakupie tych biletów).400 zł w styczniu 2018r.
  • ubezpieczenia nurkowego (70 PLN/rejs w Hestii lub ok 70 EUR/rok w DAN)
  • wypożyczenia brakującego sprzętu do nurkowania (butle i pas są w pakiecie nurkowym)
  • dojazdu z lotniska do jachtu i z powrotem (pociąg i taxi )
  • opłat portowych, wyżywienia, opłat za paliwo, sprzątanie*

*na miejscu odbywa się zbiórka do kasy jachtowej, z której pieniądze przeznaczone są na wyżywienie, paliwo, opłaty portowe – ok 150 EUR za osobę na tydzień rejsu. Bywały rejsy, że ta kwota wynosiła 75 EUR. Ile będziemy chcieli wydać zależy od nas.

Przez tydzień domem naszym jest Jacht S/Y Sybilla

Jacht Bavaria 39 Cruiser (rocznik 2006) został zbudowany w niemieckiej stoczni Bavaria Yachtbau GmbH. Jego zalety szczególnie docenią ludzie, dla których ważny jest komfort i bezpieczeństwo. Jest to jednostka typu slup, co oznacza, że posiada dwa żagle – genuę i grota. Łącznie posiadają one około 82,5 m kwadratowego, co pozwala szybko i sprawnie żeglować. Całość osprzętu – kabestany, bloki, stoppery są tak przygotowane by ich użytkowanie podczas żeglowania było maksymalnie proste i bezpieczne.

 jacht_Sybilla jacht_Sybilla

Sterowanie odbywa się za pomocą dużego koła sterowego. System ten może być w każdym momencie zastąpiony przez elektronicznego autopilota, który może sam bardzo dokładnie prowadzić jacht.

Jacht wyposażony jest w 3 oddzielne, zamykane dwuosobowe komfortowe kabiny. Każda z nich posiada podwójną koję, siedzenie oraz szafki i półki na rzeczy osobiste. Kabiny rozświetlone są licznymi okienkami, a także posiadają oświetlenie elektryczne.

jacht_Sybilla jacht_Sybilla jacht_Sybilla

Na jachcie znajdują się 2 łazienki z toaletą i prysznicami z ciepłą wodą. Do dyspozycji załogi jest także największe pomieszczenie – przestronna mesa z wygodnymi kanapami i mahoniowym stołem. Jachtowa kuchnia – kambuz jest wyposażona w kuchenkę gazową z piekarnikiem, zlew z bieżącą wodą oraz lodówkę. Nastrój załogi dodatkowo umili zestaw nagłośnienia z radiem CD.

Jacht jest wyposażony w wszystkie potrzebne urządzenia związane z bezpieczeństwem na morzu. Każdy w pierwszym dniu pobytu na jachcie dokładnie instruowany jest, tak by każda, nawet najmniej groźna potencjalna sytuacja została omówiona. Skipper (nasz kierowca, przewodnik, ale też instruktor nurkowania) zobowiązany jest znać prognozę pogody na planowaną danego dnia trasę.

Jacht został zaprojektowany tak, by dać załodze jak największy komfort podczas żeglugi.  Dlatego też możemy spotkać się całą załogą w przestronnym i wygodnym kokpicie jachtu. Został on wyposażony w rozkładany stół, a siedzenia pokryte są drewnem teakowym.

jacht_Sybilla jacht_Sybilla Jacht_Sybilla

Zejście do kąpieli lub na nurkowanie ułatwi składany pomost i drabinka. Po kąpieli w morzu lub po prostu dla orzeźwienia można skorzystać z zewnętrznego prysznica zamontowanego na rufie jachtu.

Stanięcie na kotwicy będzie dziecinnie proste dzięki elektrycznej windzie kotwicznej umieszczonej na dziobie jachtu. Wystarczy naciśnięcie jednego przycisku i już będzie można cieszyć się z postoju w kolejne urokliwej zatoczce. 
Dzięki pontonowi z 4-suwowym silnikiem zaburtowym będziemy mogli wygodnie i bezpiecznie dotrzeć z jachtu w każde wybrane przez nas miejsce – do jaskini skalnej, na niedostępną dla innych plażę czy pokład zaprzyjaźnionego jachtu kotwiczącego w tej samej zatoce.

Wszystkich zainteresowanych klasyczną nawigacją skipper chętnie przeszkoli z prowadzenia nawigacji korzystając z kompasu, papierowej mapy, namiernika, sekstantu i tablic nawigacyjnych. Dla tych, którzy lubią nowoczesność jest pełny zestaw elektronicznych pomocy nawigacyjnych: odbiornik GPS, echosonda, log, wiatromierz, radio VHF DSC z dwoma stanowiskami, ręczne radia VHF do łączności między jachtem a załogą na lądzie, Chartploter – urządzenie z zestawem najnowszych elektronicznych map morskich, połączone z GPS. Dzięki niemu będziemy mogli nawigować w nowoczesny sposób, co dodatkowo zwiększy nasze bezpieczeństwo i komfort.

Używanie własnych urządzeń elektrycznych (laptop, ładowarki itd.) będzie możliwe nie tylko podczas postoju w porcie, ale także na morzu, dzięki wyposażeniu jachtu w przetwornice 220V.

  

Ogólne wymiary i parametry jachtu: długość całkowita 12,14 m, długość kadłuba 11,93 m, długość linii wodnej 10,71 m, szerokość 3,97 m, zanurzenie standardowe 1,85 m, zanurzenie 2,00 m, wyporność 8300 kg, balast 2500 kg, zbiornik wody 360 l, zbiornik paliwa 210 l, powierzchnia żagli 82,7 m2, wysokość masztu nad linią wodną 17,5 m.

Jacht musimy oddać po rejsie w takim stanie, w jakim go odebraliśmy, czyli wysprzątany. W przeciwnym razie zobowiązani będziemy do poniesienia kosztów sprzątania jachtu w wysokości 100 EUR (zrzutka po równo).

Wyżywienie:

Zakupy i posiłki robimy wspólnie lub jak to na jachtach bywa wyznaczamy dyżury i podział obowiązków. Co dzień po dwie osoby pełnią dyżur i się tak zmieniamy. Kwestia do uzgodnienia. Zakładamy również restaurowanie w knajpkach. W końcu jesteśmy na wakacjach.

Plan wyjazdu:

14.08.2018 Przyjazd, przylot do Termoli, zamusztrowanie (na jacht możemy wejść od 14.00), zakupy w sklepie, integracja
15.08.2018 Transfer na wyspy Termiti, jedno nurkowanie, popołudniowe zwiedzanie
16.08.2018 Dwa nurkowania, zwiedzanie
17.08.2018 Dwa nurkowania, zwiedzanie
18.08.2018 Dwa nurkowania, zwiedzanie
19.08.2018 Dwa nurkowania, zwiedzanie
20.08.2018 Poranne nurkowanie i powrót do Termoli
21.08.2018 Powrót do kraju samolotem lub samochodem wyjazd do Capo di’Aqua Lake na nurkowanie w niesamowitym miejscu.

Jak to na morzu bywa plan może być nieco zmodyfikowane ze względu na warunki pogodowe.

  

Kursy możliwe podczas wyjazdu:

Chętnych na kursy prosimy o kontakt!

Zobacz fotorelację z poprzednich wyjazdów

Wyspy Tremiti

A tu jezioro, które chcemy odwiedzić w drodze powrotnej jeśli, nie będziemy lecieć samolotem Capo d’Aqua Lake

Kontakt i rezerwacje:

Rudi Stankiewicz

telefon: 601 321 557; e-mail: rudi.stankiewicz@bestdivers.pl

Ciekawe miejsca:

Zdjęcie obok pokazuje punkty do nurkowania na wyspach Tremiti.

Szczególnie piękne są:

Secca z Punta Secca (Caprara);

Scoglio del Corvo (Caprara);

Sucha końcówka (Caprara);

Na pierwszym miejscu nic nie brakuje śródziemnomorskiej faunie i florze. Gdy tylko spojrzymy na dno, następuje eksplozja życia, tak bardzo, że możemy uznać ją za jedno z najpiękniejszych nurkowań na Morzu Śródziemnym.

 

Zstępując wzdłuż grzbietu skalnego, już na głębokości 35 m, ściany pokrywają gęste gałęzie Gorgonii. Potem około 42 metrów są dwa naturalne łuki, które dają imponujący widok. Ściany i dno są całkowicie pokryte Gorgoniami i piękną szatą Czarnego Koralowca, gdzie ukrywają się homary: Musdeas, Dotti, Groupers, Ricciole i Dentici.

W pobliżu Scoglio del Corvo znajduje się kilka punktów do nurkowania. Znajdziemy tam olbrzymie ilości gąbek i każdej formy życia morskiego.

Jak wiele cudownych rzeczy można zaobserwować w pobliżu Punta Secca, gdzie dzięki obecności prądów morskich istnieje wiele form trwałego życia i wiele krokowych ryb, tego chyba nikt nie zliczył. Jaskinia w której żyją homary jest dodatkowym atutem tego nurkowania.


  

W sumie na archipelagu wysp Tremiti znajduje się ponad 50 punktów nurkowych. Zatem wiele nurkowań możemy zrobić podczas kilkunastu wypraw.

 

A co z wrakami?

Dno morskie Wysp Tremiti jest bogate w wraki, ukryte skarby o pewnej historycznej wadze, które podsyciły ciekawość wielu nurków.

Oto niektóre z głównych wraków znalezionych na dnie archipelagu wysp Tremiti.

 

Cala dei Benedettini, 25 m


Flota turecka Galea, 30 m

W 1566 r. Flota turecka próbowała podbić Wyspy Tremiti, ale historyczna porażka Lepanto (sierpień 1566) położyła kres możliwemu podbiciu wysp przez Turków.


Lombardo - parowiec kołowy, 30 m

Było to jedno z głośniejszych wydarzeń roku 2005. Zidentyfikowany w lutym, w Cala degli Inglesi. Wrak pochodzi z 1860 roku. Jest niezwykle fotogeniczny. Wrak zatonął między 12, a 13 marca 1864 roku.

Parowiec " Lombardo"  wraz z " Piemonte" płynął 6 maja 1860 r. Z Quarto: na pokładzie znajdowało się ponad tysiąc mężczyzn i jedna kobieta, Rosalia Montmasson, żona Francesco Crispi. Przybyli do Marsala 11 maja, gdzie zostali zaatakowani. Parowiec "Lombardo" został naprawiony w kolejnych miesiącach. Rok później wznowił działalność transportując żołnierzy i więźniów z jednego portu do drugiego, aż do jego ostatniej podróży kiedy przewoził zatrzymanych z Manfredonii.


Punta del Vuccolo, 25 m


Rzymskie kafelki, 55 m


Tre Senghe, 30 m

Jest to znalezisko historyczne o niezwykłym znaczeniu, odkrywane w latach 1981-1982, od głębokości 25 metrów aż do 100 metrów. Ciągnie się od południowego wybrzeża wyspy San Domino, w pobliżu Punta di Ponente, między Cala di Zio Cesare i Punta del diablo. Statek handlowy z czasów rzymskich, który pływał w starożytnym Rzymie na Morzu Śródziemnym. Statek miał około 900 amfor w dniu zatonięcia. Miejsce zatonięcia, Tre Senghe, bierze swoją nazwę od skały podzielonej przez trzy pęknięcia.

Galeria zdjęć

DAN - ubezpieczenie nurkowe

Jadąc na wyprawę nurkową, albo nawet na zwykłe nurkowania, pamietaj o ubezpieczeniu nurkowym! Centrum Nurkowe Best Divers polaca DAN - jedyna, niekomercyjna organizacaja działająca na świecie, zajmująca się badaniami wypadków i powikłań po wypadkach nurkowych. Nie ma innej organizacji, która jest wstanie tak szybko zareagować na wypadek nurkowy, a przecież nie zawsze nurkujemy blisko cywilizacji.

Dowiedz się więcej

Masz pytania?

Wystarczy, że do nas napiszesz lub zadzwonisz:
Bestdivers@bestdivers.pl
Tel. (+48) 601321557 / (+48) 698529073