Spitsbergen – nurkowania arktyczne
Spitsbergen to nazwa archipelagu wysp norweskich położonych na dalekiej północy na Morzu Arktycznym, na wschód od północno-wschodnich wybrzeży Grenlandii. Oficjalną, norweską nazwą archipelagu jest Svalbard.
Spitsbergen nurkowanie
Whiskey z lodem z lodowca sprzed 10000 lat, wino zmrożone w Morzu Arktycznym, stek z renifera, nurkowanie na ścianie Kwedehuken z 40 metrową wizurą czy obserwacja morsów, a może cielących się lodowców? Co chcesz przeżyć? Masz to wszystko na tej wyprawie!
Wyjazd o charakterze szkoleniowo-rekreacyjnym. Wyspy Svalbard (Spitsbergen), położone na Morzu Arktycznym 640 km od kontynentu, są niemal w 60% pokryte lodowcami. Archipelag od zachodu oblewają wody Morza Grenlandzkiego, od wschodu – Morza Barentsa, a od północy – okołobiegunowy basen arktyczny.
A Ty tam możesz być! Kto z Twoich znajomych nurkował w tych morzach?
Nie trzeba chyba pisać, jaka będzie temp wody, ale powietrza, jako że to środek lata - do. 18 stopni. Przy lodowcach 6. Krajobraz Svalbardu jest bardzo różnorodny. Pozornie monotonny lodowiec niemal każdego dnia pokazuje odmienne oblicze. My będziemy w okresie dnia polarnego. Cały czas będziemy mieli dzień. Góry, w których obok trawy i brunatnej ziemi trafimy na ogromne połacie śniegu, przebijające się gdzieniegdzie kwiaty, drobne potoczki lub fragmenty lodowca, sprawiają, że wyprawa na Spitsbergen wiąże się z niezapomnianymi i niepowtarzalnymi wrażeniami. Twoje zdjęcia będą niepowtarzalne! Od 4 lat tam pływamy i obserwujemy ogromny wpływ ocieplenia klimatu także na ten region. Cielenie się lodowca to dziś bardzo popularny widok, a nie wyczekiwanie godzinami jak było jeszcze kilkanaście lat temu.
Cel wyjazdu
Poszukiwanie niedźwiedzia polarnego, zdjęcia z wielorybami, nurkowania w miejscach gdzie będziesz pierwszym człowiekiem, pływanie przy lodowcach na krach lodowych.
Przelot
Lecimy samolotem z Warszawy do Longyearbyen (stolica Svalbardu) przez Oslo.
Nurkowania realizowane podczas wyjazdu:
Jacht wyposażony jest w odpowiednią ilość butli i balastu z pasami balastowymi dla 12 osób (butle 12, 15, 18 litrowe). Butle są jednozaworowe DIN. Nabijanie tylko powietrzem. Sprężarka znajduje się pod mesą, chłodzona jest wodą morską, wydajność 180 l/min. Wystarczą zwykłe jackety czy też skrzydła. Nie nastawiaj się na safari nurkowe po 3-4 nurkowania jak np. w Egipcie. Zimno skutecznie zniechęca na wejście do wody na kolejne nurkowanie. 80% atrakcji znajduje się na powierzchni wody. Nurkowania są wisienką na torcie. Musisz sobie zadać pytanie czego się spodziewasz zobaczyć pod wodą? Rafę koralową? Pływające obok Ciebie wieloryby albo morsy? Pamiętaj, że niektóre zwierzęta np. morsy są niebezpieczne. Tam gdzie one będą nie będziemy mogli zanurkować. Dużo miejsc to ścisły park narodowy gdzie niestety nie będziemy mogli nawet wpłynąć jachtem.
Każde nurkowanie podczas tego wyjazdu robimy w suchym skafandrze, tego nie trzeba chyba tłumaczyć. Jako, że warunki będą absolutnie nowe dla Ciebie, żeby nie powiedzieć ekstremalne, zalecamy, aby przygotować się odpowiednio przed tą wyprawą (ćwiczenia na basenie, nurkowania zimą, wczesną wiosną w Polsce, aby sprawdzić niezawodność sprzętu nurkowego, który przywieziesz z sobą). Dobrze jest zadbać o zdrowie przed tym wyjazdem. Więcej witamin aby uodpornić organizm.
Możemy wykonać do dwóch nurkowań w ciągu dnia. A i tak nie zawsze nam się to uda (po pierwsze zimno, po drugie logistyka płynięcia). Od czasu do czasu będziemy robić jedno nurkowanie, a potem będziemy robić długie wycieczki po lądzie. Pamiętaj, że nie ma o tej porze roku nocy tak więc pytanie o nurkowanie nocne mija się z celem. Kilka razy będziesz wchodzić do wody o 23.00 Stracisz tam zupełnie poczucie czasu.
Pod wodą możemy spotkać w zasadzie to wszystko, co żyje wokoło Spitsbergenu. Wieloryby, orki, morsy, foki, dorsze, czerniaki, zębacze i wiele innych. Główną atrakcją będą jednak niezapomniane nurkowania przy pionowych ścianach dochodzących naprawdę głęboko.
Jeśli nastawiasz się na nurkowanie podlodowe. Musimy Cię rozczarować. Lodowce tam cały czas się cielą. Czasami olbrzymie bloki wielkości 5 piętrowego bloku wpadają do wody. Nie wolno nurkować pod lodowcem!
Automat oddechowy powinien być dostosowany do nurkowań w zimnych wodach. Musisz go też wcześniej przeserwisować. Na miejscu nie ma serwisu. Będziemy w miejscach gdzie przez kilka dni nie ma cywilizacji, a tym bardziej zasięgu tel. Komórkowych.
Pamiętaj, iż pływać będziemy jachtem z dostosowaniem dla nurków, a nie łodzią safari zajmującą się tylko organizacją nurkowań. Jeśli więc spodziewasz się wyprawy nurkowej typu safari w Egipcie, nie jest to wyjazd dla Ciebie. Pamiętaj także, że w tamtych regionach nie ma czegoś takiego jak centrum nurkowe i pozaznaczane ogólnie znane miejsca nurkowe. To jest dzika Arktyka. Tam gdzie będziemy pływać dwa miesiące wcześniej całe zatoki były skute lodem. Jednak niepowtarzalność i urok tego miejsca, gwarantujemy zostaną Ci w pamięci przez wiele lat.
Jacht S/Y Hi Ocean One, na którym będziemy pływać:
Jacht Hi Ocean One typu Fram 60 (rocznik 2007) został zbudowany w polskiej stoczni FRAM i wyposażony przez prywatnego inwestora. Jest to solidna jednostka typu slup o stalowym kadłubie. Jego zalety szczególnie docenią osoby, dla których ważny jest komfort, radość z żeglowania i bezpieczeństwo. Jacht przystosowany jest dla 18 osób jednak ze względu na komfort zbieramy tylko 12 osób. Dwie osoby będą załogą.
Nasz komfort (wnętrze jachtu)
Jacht wyposażony jest w 5 oddzielnych, zamykanych wygodnych kabin. Kabiny wykończone są okładziną drewnianą oraz elementami sztucznej skóry. Na jachcie znajdują się:
Kabina dziobowa - posiada cztery komfortowe koje oraz poprzeczną koję dodatkową. Każdy z Uczestników rejsu ma do dyspozycji szafki i półki na rzeczy osobiste. Kabina doświetlona jest licznymi okienkami.
Dwie kabiny klasy Premium na śródokręciu posiadają podwójną koję, sofę, liczne szafki oraz szafę, przedsionek. Kabiny te mają bezpośrednie, niezależne wejścia do łazienek umieszczonych na śródokręciu. Są one doświetlone okienkami burtowymi i lukiem w suficie przedsionka. Istnieje również możliwość zamiany sofy w koję i zmianę tych kabin w wygodne kabiny trzyosobowe.
Dwuosobowa kabina klasy Premium na rufie z przestronną, dwuosobową koją, licznymi szafkami na rzeczy osobiste pasażerów. Kajuta ta jest doskonale doświetlona licznymi okienkami i lukiem sufitowym i jest położona w bezpośrednim sąsiedztwie łazienki rufowej.
Trzyosobowa kabina dla załogi stałej na rufie.
Na jachcie znajdują się 3 łazienki z toaletą oraz prysznicem z ciepłą wodą. Jedną przeznaczamy zazwyczaj na przechowanie naszych walizek nurkowych. Łazienki mają umywalki i pełnowymiarowe toalety z elektrycznym systemem spuszczania wody. Łazienki na śródokręciu wyłożone są mozaiką glazurowaną lub glazurą, a blaty są granitowe. Odsalarka wody morskiej zamontowana na jachcie pozwala na stosunkowo dużą niezależność jachtu od konieczności tankowania wody słodkiej, co znacznie zwiększa jego autonomiczność.
Do dyspozycji pasażerów jest największe pomieszczenie na jachcie – przestronna mesa z wygodnymi kanapami i rozkładanym stołem, radiem z systemem audio, telewizorem i odtwarzaczem dvd. System audio ma możliwość przełączenia na głośniki zewnętrzne w kokpicie. Mesa jest doświetlona dużymi, panoramicznymi oknami. Umożliwia ona wygodne spędzanie w niej czasu przez wszystkich uczestników rejsu. Mesa połączona jest z jachtową kuchnią – kambuzem, który wyposażony jest w kuchenkę gazową z piekarnikiem, zlew z bieżącą wodą, lodówkę, zmywarkę do naczyń i podręczną zamrażarkę. To właśnie w mesie będziemy ładować baterię naszych aparatów czy latarek. Gniazdka są normalne jak w Polsce.
Na jachcie znajduje się duża zamrażarka
Długość całkowita: 18,62m
Szerokość: 5,20 m
Zanurzenie: 2,40 m
Wysokość boczna 3,90 m
Wyporność: 40000 kg
Zbiornik wody: 1200 l
Zbiornik paliwa: 4000 l
Powierzchnia żagli: 150 m2
Załoga: max: 17 osób
Radość z żeglowania (pokład)
Na jachcie zabudowano zamykaną i ogrzewaną sterówkę. Sterówka ma duże okna, które umożliwiają obserwację otoczenia jachtu we wszystkich kierunkach. Znajdują się w niej wszystkie niezbędne urządzenia służące do nawigacji i sterowania jachtem. Zalety takiego rozwiązania docenią w szczególności żeglarze na zimnych akwenach morskich lub żeglujący w trudnych warunkach atmosferycznych. Za sterówką został zbudowany wygodny kokpit. Jest on wyposażony w rozkładany teakowy stół i siedzenia. W jednym z siedzeń kokpitu zamontowano komorę chłodniczą do przechowywania warzyw.
Kokpit ma bezpośrednie wyjście na przestronny pokład rufowy - tak jak cały pokład jachtu wyłożony drewnem teakowym. Odpowiednie mocowanie want sprawia, że poruszanie się po jachcie od dziobu do rufy nie sprawia najmniejszych trudności. Dla bezpieczeństwa cały pokład został otoczony solidnym relingiem ze stali nierdzewnej. Zejście do kąpieli lub nurkowania ułatwia hydraulicznie opuszczana platforma na rufie jachtu, która może być używana do zwykłych kąpieli jak i do wygodnego zejścia pod wodę dla nurków. Po kąpieli można skorzystać z zewnętrznego prysznica zamontowanego na rufie jachtu.
Wyposażenie dla nurków:
- sprężarka do ładowania butli
- uchwyty na butle
- hydrauliczna opuszczana platforma rufowa
- balast i pasy balastowe
- 12 butli (12,15 i 18 litrowych)
Ożaglowanie i prowadzenie jachtu
Jacht Hi Ocean One jest jednostką typu slup, co oznacza, że posiada jeden maszt i trzy żagle – genuę, foka i grota. Łącznie mają one powierzchnię ok. 150 m2, co pozwala na szybką i sprawną żeglugę. Genua i fok wyposażone są w rolery, dzięki którym żagle można wygodnie rozwinąć i zwinąć bez wychodzenia z kokpitu. Grot jest rolowany do masztu, co sprawia że rozwijanie, refowanie i zwijanie żagla jest bardzo proste. Hi Ocean One jest wyposażony w elektryczne kabestany, które znacznie ułatwiają pracę z linami. Całość osprzętu – kabestany, bloki, stoppery są tak przygotowane, by ich użytkowanie podczas żeglowania było maksymalnie proste i bezpieczne. Wszystkie liny sprowadzone są do kokpitu, by ułatwić obsługę żagli niezależnie od warunków. Sterowanie odbywa się z wygodnego fotela w sterówce za pomocą poręcznego koła sterowego, które może być w każdym momencie zastąpione przez elektronicznego autopilota, który bardzo dokładnie prowadzi jacht a który jest jeszcze dodatkowo sterowany pilotem - zatem drobnych zmian kursu można dokonywać z każdego miejsca jachtu. Na jachcie zamontowano silnik o mocy 280 KM, który pozwala na sprawną żeglugę z prędkością 9 węzłów. Do skomplikowanych manewrów można korzystać ze steru strumieniowego umieszczonego w dziobowej części jachtu. Duża pojemność zbiornika paliwa (5000 l) pozwala na ogromną autonomiczność żeglugi (ok. 4000 mil morskich).
Nawigacja
Jacht Hi Ocean One zaopatrzono w pełny zestaw elektronicznych pomocy nawigacyjnych takich jak:
- dwa chartplotery (mapy elektroniczne), czyli urządzenia z zestawem najnowszych elektronicznych map morskich, połączone z GPS. Jeden z nich umieszczony jest w mesie
- radar
- autopilot z pilotem
- echosondę
- log
- wiatromierz
- radio VHF DSC
- ręczne radia VHF do łączności między jachtem a załogą na lądzie
- Navtex - urządzenie do odbioru prognoz i map pogodowych
- telefon satelitarny
No i jeszcze zerknij jak wygląda na filmie
https://www.youtube.com/watch?v=9_r9hVMHpZo
Wyżywienie:
Polecamy przywieźć niektóre rzeczy z Polski ze sobą w torbach (kabanosy, batoniki na podżeranie, czekolady, lekkie rzeczy typu herbata, kiełbasa krakowska, konserwy typu groszek, kukurydza, tuńczyk), ale na pewno będzie trzeba zrobić zakupy w naszym porcie skąd będziemy wypływać. Na miejscu w Longyearbyen jest sklep (coś jak nasza Biedronka). Tam kupimy trzon naszego jedzenia i ciężkie rzeczy (warzywa, owoce, wodę, jajka, olej do smażenia itp.) Będziemy na pewno łowić ryby i na bieżąco je smażyć. W 2019 roku była to w zasadzie główna potrawa naszego rejsu. Każdego dnia ustalimy sobie wachty po dwie osoby i przygotowujemy posiłki. Każdy ma możliwość przygotowania coś, w czym czuje się najlepiej.
Wędkowanie:
Na głębokościach 50-60 metrów pływają całe stada dorszy. Czasami naprawdę pokaźnych rozmiarów. To była nasza główna strawa na rejsach w 2019 roku. Jednak wiadomo, nie wszyscy lubią ryby.
Jeśli więc masz zapędy wędkarskie, weź ze sobą wędkę. Na pewno ją wykorzystasz, na pewno będą Ci dziękować i na pewno pobijesz jakiś swój rekord życiowy.
Plan wyjazdu:
dzień 1 | wylot z Warszawy do Oslo, przesiadka na lot do Longyearbyen, lądowanie zakwaterowanie na jachcie, jak zdążymy zakupy w sklepie (na jacht możemy wejść o godz 14.00) |
dzień 2 | zakupy na jacht, załatwienie formalności wypłynięcia u Gubernatora, wypożyczenie broni, ew. zakupy, wypłynięcie w kierunku miasta duchów Piramiden, nurkowanie sprawdzające, |
dzień 3 | do dwóch nurkowań i wycieczka na lodowiec, |
dzień 4 | poranne nurkowanie, po transferze kilkugodzinnym z podziwianiem wielorybów, obcowanie z morsami, a następnie odwiedziny stacji polarników Toruń i wycieczka pod lodowiec |
dzień 5 | jedno nurkowanie i rejs do Ny Alesund (najdalej wysunięta osada na północ) |
dzień 6 | jedno nurkowanie i rejs pod lodowiec na sesję z górami lodowymi |
dzień 7 | dwa nurkowania na ścianie, najpiękniejsze miejsce w okolicy |
dzień 8 | dwa nurkowania w drodze powrotnej, wycieczka w teren |
dzień 9 | rejs do rosyjskiej osady Barentsburg gdzie mamy saune, kantynę, po drodze nurkowanie (koniecznie polecamy zjeść steka z renifera w kantynie) |
dzień 10 | poranne nurkowanie dla chętnych i rejs do Longyerbyen |
dzień 11 | powrót do Polski |
* naturalnie plan może być trochę zmodyfikowany w zależności od warunków pogodowych, trasy, możliwości uczestników wyprawy. Bezpieczeństwo ponad wszystko!
Czy nie nurkowie mogą jechać?
Zdecydowanie tak. Głównie będziemy pływać na silniku we fiordach gdzie nie buja gdyż jesteśmy osłonięci od ew. wiatru. Jak było napisane wcześniej 80% atrakcji jest na powierzchni. To co Was zaskoczy to olbrzymia ilość ptaków, która tam mieszka, żeruje, rozmnaża się. To prawdziwa oaza dla ornitologów. Nie można schodzić na ląd bez broni tak wiec na wycieczki na ląd będziemy schodzić grupami. Zawsze jeden przeszkolony lider będzie chodził z bronią. Średnio co dwa lata ginie tam turysta zjedzony przez niedźwiedzia. To co oglądałeś na filmach tu się zdarza.
Zobacz fotorelację z poprzednich wyjazdów
Kontakt w sprawie nurkowań:
Rudi Stankiewicz tel.: (+48) 601 321 557 e-mail: rudi.stankiewicz@bestdivers.pl
Lecimy liniami Norwegian i SAS, transport morski mamy zapewniony dzielnym jachtem, wyżywienie jak w opisie sami sobie musimy zabezpieczyć.
Na miejscu odbywa się zbiórka do kasy jachtowej, z której pieniądze przeznaczone są na wyżywienie, paliwo, opłaty portowe – ok 150 EUR za osobę/rejs. Ile będziemy chcieli wydać zależy od nas. 20 Eur/os musimy także przeznaczyć na sprzątanie po naszym rejsie. W 2018 roku wyszło dokładnie 640 zł/os
Ciekawe miejsca godne odwiedzenia:
Skottehytta, czyli Szkocka Chata – letnia stacja badawcza Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Znajduje się w jednej z odnóg Isfjorden – na samym końcu Billefjorden, w zatoce Petuniabukta.
Pyramiden – była radziecka osada górnicza, założona przez Szwedów w 1910 roku, w 1927 roku sprzedana Związkowi Radzieckiemu. W czasach rozkwitu osada liczyła ponad 1000 mieszkańców, jednak w 1998 roku została opuszczona. Znajduje się w fiordzie Billefjord na wyspie Spitsbergen. Swoją nazwę zawdzięcza górze w kształcie stożka przylegającej do miasta. Osadę można zwiedzać – między innymi można się udać na teren byłej kopalni, którą Rosjanie planują reaktywować.
Longyerbyen – osada będąca głównym centrum archipelagu, skupiająca niemal całe życie gospodarcze i kulturalne regionu. Znajduje się na zachodnim wybrzeżu Spitsbergenu, na linii brzegowej Adventfjorden. Środek miasta przecina rzeka Longyear. W Longyearbyen mieści się siedziba władz lokalnych i główny norweski ośrodek administracyjny Svalbardu. W miejskim muzeum można prześledzić dawną historię tego miejsca. Obok muzeum znajduje się część starej kopalni węgla przeobrażona w ekspozycję. W Galerii Svalbardzkiej można oglądać malarstwo Kare Tveter poświęcone motywom svalbardzkim, zbiór map i książek oraz gościnne wystawy i koncerty. Miejscowy kościół ewangelicki nie tylko służy jako miejsce kultu, lecz także jest traktowany jako miejsce, gdzie można wypić kawę, poczytać prasę lub wysłuchać koncertu.
Lodowiec Lilliehöökbreen
Lodowiec Kongsbreen
Poolepynten – kolonia morsów
Kafioyera – Stacja Polarna Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. „Hahut” (tak brzmi nazwa Stacji) stanowi zaplecze do organizacji wypraw polarnych uniwersytetu. Jest polską jednostką badawczą najdalej wysuniętą na północ. Usytuowano ją w północnej części nadmorskiej równiny Kaffiøyra (Równina Kawowa), na północno-zachodnim Spitsbergenie.
Kinnvika – opuszczona stacja badawcza, znajdująca się na Nordaustladet, drugiej pod względem wielkości wyspie Svalbardu.
Smeerenburg – dawna osada wielorybnicza na wyspie Amsterdam (Amsterdamøya) w północno-zachodniej części Spitsbergenu, założona przez duńskich i holenderskich wielorybników w 1619 roku. Smeerenburg służył jako centrum połowów wielorybów w północnej części archipelagu Svalbard w latach 1619–1657. W 1973 roku ruiny Smeerenburg weszły w skład północno-zachodniego parku narodowego Spitsbergenu.
Ny-Ålesund – miejscowość (osada) na wyspie Spitsbergen w archipelagu Svalbard, znajdująca się około 1200 km od bieguna północnego. Jest to najdalej na świecie wysunięta na północ funkcjonująca jednostka osadnicza. W osadzie w latach 1916 – 1963 wydobywano węgiel. Jednak po tragicznym wypadku w 1962 roku, w którym w wyniku wybuchu metanu zginęło 21 osób, postanowiono zamknąć kopalnię. Obecnie Ny-Ålesund jest siedzibą wielu stacji naukowo-badawczych narodowych i międzynarodowych wchodzących w skład systemu Światowej Obserwacji Atmosfery (ang. Global Atmosphere Watch).
Galeria zdjęć
DAN - ubezpieczenie nurkowe
Jadąc na wyprawę nurkową, albo nawet na zwykłe nurkowania, pamietaj o ubezpieczeniu nurkowym! Centrum Nurkowe Best Divers polaca DAN - jedyna, niekomercyjna organizacaja działająca na świecie, zajmująca się badaniami wypadków i powikłań po wypadkach nurkowych. Nie ma innej organizacji, która jest wstanie tak szybko zareagować na wypadek nurkowy, a przecież nie zawsze nurkujemy blisko cywilizacji.
Dowiedz się więcejMasz pytania?
Wystarczy, że do nas napiszesz lub zadzwonisz:Bestdivers@bestdivers.pl
Tel. (+48) 601321557 / (+48) 698529073